Nu går jag in i v 27

Nu har du kommit till sista veckan i graviditetens andra tredjedel. Din mage är nu ganska framträdande, men storleken beror också på din kroppsbyggnad, längd, vikt samt om du fött barn tidigare. Ytterligare en faktor som spelar in är mängden fostervatten. Mammans vikt ökar och den kommer att göra så fram till graviditetsvecka 36. Det kan vara dags att handla saker till barnet, eftersom det förmodligen ganska snart blir besvärligt att gå och handla. Lite tips på vad som kan vara bra att ha köpt innan barnet anländer hittar du här.

Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt och vikten är runt 1kg. Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett. Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt. I den här fasen suger barnet ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion. Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade. Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.

Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas. Nu uppfattar ditt barn ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig barnet mot - eller bort från - ljusskenet. De första synintrycken utanförlivmodern delas för barnet in i ljus och mörker - det är därför många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta för att skydda ögonen eget födseln.



Känns så himla mysigt, snart är jag i v30 och då är det inte långt kvar! Vi har inte börjat "fixa" riktigt här hemma ännu, vi har ju köpt vagnen http://www.baby.mags.ru/linkpics/emmaljunga_mondial_duo_combi_11829_creme_leatherette.jpg (fast vi har från deras 09 sortiment, och i svart krokodil skinn men annars så ser den ut ungefär sådär! Sen köpte vi ju lite kläder på Mallis och Nicklas föräldrar här även köpte lite till oss, sen har vi fått massor av min mamma. Det är mycket kvar att fixa som skötbord, säng osv.. men det känns lite tidigt ännu :) det gör ju ingenting om vi väntar tills nästa månad!

Idag ska jag jobba som vanligt, usch.. jag vill verkligen inte har super ångest.. idag ska jag faktiskt inte göra någonting efter jobbet, jag hade tänkt shoppa lite men jag tror jag struntar i det! Behöver spara pengarna lite, så jag tänkte åka hem och städa istället! Nu ska jag fortsätta fixa mig och dricka mitt te!

Kommentarer
Postat av: Anonym

är det du på bilden?

2008-08-06 @ 22:00:46
Postat av: Caroline

Det är Christina Aguilera :)

2008-08-07 @ 08:17:46
URL: http://myowndiary.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Haha, Carro ta det där som en jääääävligt fin komplimang! Den bilden av Christina och hennes mage är så underbart vacker!

2008-08-07 @ 12:15:40
URL: http://rebeccaalexandra.blogg.se/
Postat av: Katti

Fin bild på Christina Aguilera, hon var verkligen snyggt gravid :)

2008-08-09 @ 18:21:28
URL: http://sweet_dreams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0