Läsar fråga

Anna: Jag har hört att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar markant när man har barnen liggandes på magen innan dom är 6 månader. Så anledningen till att dom är dåliga på att informera om att huvudet kan bli deformerat är ganska solklar. Vad är viktigast att informera om, snett huvud (som går att reglera) eller plötslig spädbarnsdöd?

Du kan ha barnet liggandes på mage från första början i VAKET läge, vilket jag också skrev i texten längre ner. Dock så ökar risken för spädbarnsdöd som du skriver om man har dem liggandes på mage när dem sover, vilket man trodde att dem skulle göra för 20 år sedan. Nu vet man att spädbarn ska sova på rygg, alternativt på sida om man byter sida då och då.

Min mamma är sjukgymnast och jobbar med små barn dagligen, jag tror hon vet vad hon pratar om. Du kan även kolla med vilken BVC som helst, man börjar med små korta stunder som sen kan bli längre. Men man bör ha barnet under uppsikt då dem lätt blir trötta.

Skulle man inte börja med att låta sitt barn träna på mage innan sex månaders ålder och huvudet blir deformerat så är det dessutom oerhört svårt att reglera när barnet är så pass gammalt.

Och till alla er andra bittra där ute, det är på mage barnen utvecklas, det handlar inte bara om att det finns risk för deformerat huvud. 

Helt otroligt vilken kalabalik det vart för att jag gav er att tips om att prova lägga era bebisar på mage! Ni behöver inte lämna era kommentarer om att era barn VERKLIGEN inte ska ligga på mage, det skiter väl jag i. Det var bara ett litet tips, sen gör ni ju självklart som ni vill.

Min son ligger på mage några gånger om dagen och tittar sig omkring, och han mår lika bra för de :)

Kommentarer
Postat av: Sophie

öhh :s ?

jag låg bara på mage typ när jag var mindre , jag lever ju ? har inte haft några problem alls och sjukhusen sa att jag barn dör att man ska ligga på rygg jag vägrade så jag låg på mage, sen när min lillasyster föddes så sa dom att ungen ska ligga på snedden ? Min syrra sov på mage mkt hon oxå hon lever oxå ? :s

2008-12-23 @ 22:32:16
URL: http://skuutti.blogg.se/
Postat av: Frida

Dom ska ligga på mage lite då och då fr.o.m. 4-5 v ålder.. Dom tränar sina nackmuskler på så sätt.. Min dotter sover som bäst på mage just för att hon har lite problem med magen.. Trycken av att hon ligger på den gör det skönt. Gör precis som du själv känner och precis som din son vill. Sover han bra och är pigg och utvilad - känner mamman likadant :o)

2008-12-28 @ 17:02:24
URL: http://fridelixen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0