Dyr liten bebis + viktig info gällande små barn!

Nu har jag handlat det SISTA till lillen i magen! Jag handlade kudde till spjälsängen, kudde till vagnen, täcke till vagnen, underlakan till vagnen, påslakan och örngott till vagnen! Allt det handlade jag på en söt liten sida som heter så mycket som http://minimundus.se dem har speciella kuddar som passar barn nyfött och upp till sex månaders ålder. Då det är viktigt med en stor fluffig kudde i början för att minska trycket på bakhuvudet när dem sover, i vaket läge ska man alltid ha barnet liggandes på mage.

Min mamma är sjukgymnast och får nu in minst två bebisar i veckan med platta och sneda bakhuvuden för att tydligen föräldrar inte fått någon information om att vakna barn ska ligga på mage och träna nacke - rygg muskler från första stund. En tjej hade kommit in med sin sex månaders som inte ens kunde sitta och hålla upp huvudet själv, för att "bebisen inte gillade att ligga på mage" det finns inget som heter så. Det är klart att dem inte gör till en början, men efter max en vecka så ligger dem där glatt och snällt och lyfter huvudet så fint. Tänk på att passerar barnet sex månader och fortfarande aldrig har tränat på mage så kan det vara svårt att återställa ett platt huvud, eller ett snett huvud.

Tänk även på att så länge bebisen inte kan sitta upp själv så är långa stunder i babysitter inte nödvändigt, dels för belastningen mot bakhuvudet sen så orkar deras ryggar inte längre stunder. Babysitter kan vara super bra om du behöver duscha eller laga mat och inte har möjlighet att se till din bebis under en kort stund. Inte annars. Då finns det ett ännu bättre alternativ som kallas för BUMBO STOLEN, den enda "baby sittern" i världen som inte belastar huvudet. Sök på google efter dem! 

Lite tips till alla nyblivna föräldrar, eller till er som väntar barn! Barn ska ligga på mage, mage mage! Det gör ingenting om dem gnölar lite, men det är klart att skriker dem hysteriskt kan man ta upp dem en stund.

Enligt min mammas patienter är dem extremt dåliga på att informera detta på olika BVC, stämmer det?

Jaja, nu ska jag vika lite tvätt återkommer senare!

Kommentarer
Postat av: Anonym

åh hjälp.. jag har aldrig någonsin hört att barnen ska ligga på mage.. de känns som om de inte kan de när de e små.. att deras ansikten hamnar ner o de typ dör... trodde alltid att rygg va bäst..

2008-10-25 @ 12:03:50
Postat av: LAACY

oj, de har jag inte tänkt på .. ska tänka på de!

2008-10-26 @ 05:48:45
URL: http://mami89.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men snälla säger du som inte ens hade barn då haha vad vet du egentligen

2008-11-29 @ 00:13:05
Postat av: Caroline

OK. Så en vetrinär som inte har en hund, kan ingenting om hundar?

2008-11-29 @ 11:55:28
URL: http://myowndiary.blogg.se/
Postat av: Anonym

i teorin ja, inte i praktiken..... det är ju lätt att predika att såhär å såhär ska man göra..



typ som min väninna hon bah de e så dåligt med napp blablabla de kan få snea tänder o inte lära sig amma. Vem gav napp till sin son?? haha hon!! för att han hade sugbehov.

2008-11-29 @ 14:14:07
Postat av: Anna

Jag har hört att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar markant när man har barnen liggandes på magen innan dom är 6 månader. Så anledningen till att dom är dåliga på att informera om att huvudet kan bli deformerat är ganska solklar. Vad är viktigast att informera om, snett huvud (som går att reglera) eller plötslig spädbarnsdöd?

2008-12-19 @ 13:20:11
Postat av: Anonym

Men seriöst! Vaddå ALLTID ligga på mage när dom är vakna?? Det var det dummaste jag har hört. Finns inte ngn unge jag känner som vill ligga på mage HELA TIDEN när dom e vakna.. o det där med sneda skallar brukar oftast fixa till sig (oftast) när barnet själv börjar vända sig. Min son låg då fan inte på mage så mkt o han har INGEN sne skalle. Herregud asså!

2008-12-21 @ 22:22:52
URL: http://jasmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0